I dag har vi en skalbar och trygg IT-lösning

Apegroup


”En mindre tidskrävande och mer kostnadseffektiv IT-miljö”
 
Gasellföretaget Apegroup skapar och utvecklar digitala tjänster, produkter och strategier. Företaget är i dag ledande i Norden och arbetar med varumärken som McDonald's, ICA och SAS. 

Uppdraget: Efter att ha vuxit kraftigt under kort tid behövde Apegroup nya rutiner och lösningar för infrastruktur, servermiljö och säkerhet. Apegroup hade ett antal egna servrar som krävde underhåll och support och att sköta det var både komplicerat och tidskrävande för den egna personalen. De insåg även att det varken var den effektivaste eller mest kostnadseffektiva lösningen. 

Våren 2013 kontaktade Dicom Apegroup och presenterade ett erbjudande som stämde väl överrens med vad de behövde. Apegroup hade under en tid letat efter en IT-partner men inte hittat någon som de var nöjda med. Eftersom Apegroup arbetar uteslutande i Mac-miljö och även i grafiskt tunga program och filer, ställde de höga krav på en partner som kunde hantera dessa utmaningar.

– Vi bestämde oss för Dicom för deras långa erfarenhet av Apple-miljöer och för att de kunde visa upp så goda referenser, berättar Jonas Wikström, CIO, Apegroup. 

Lösningen: Apegroup och Dicom tittade tillsammans på behoven och efter några arbetsmöten bestämde de att Apegroups kontor skulle knytas ihop med Dicoms datahallar via driftsäkra och fasta förbindelser. När infrastrukturen var på plats började arbetet med att flytta servrar, backup och övriga tjänster till Dicoms datahallar. 
Med hjälp av den fasta förbindelsen har Apegroup ett stort nätverk som sträcker sig från deras kontor in i Dicoms datahall, med en virtuell brandvägg som avgränsar miljön. Övervakning och uppdatering av internet, switchar, brandvägg och det trådlösa nätverket sköts helt och hållet från Dicoms hostingavdelning.
– Tidigare fick vi själva rycka in om något inte fungerade, berättar Jonas. I dag har vi en skalbar och trygg IT-lösning. 

Effekten: Apegroup har i dag en helt ny infrastruktur, anpassad efter företagets behov. Vi tar hand om både det lokala och det trådlösa nätverket samt sköter backuper och servrar. Allt till ett fast pris varje månad och med ett mycket högt SLA (Service Level Agreement), berättar Anders Forsmark, kundansvarig på Dicom.

– Dicom agerar i dag som en fullvärdig IT-partner och fungerar även som projektledare och tekniskt bollplank. Via sina automatiserade system och sin helpdesk tar de även hand om användardrift och support. Resultatet för oss är en mindre tidskrävande, mer kostnadseffektiv och driftsäker IT-miljö som gör att vi kan fokusera på det vi gör bäst, avslutar Jonas Wikström. 

För mer information kontakta Dicom kundansvarig: 
Anders Forsmark
08-692 92 14
anders@dicom.se

Tidigare fick vi själva rycka in om något inte fungerade.  I dag har vi en skalbar och trygg IT-lösning, säger Jonas Wikström, CIO, Apegroup.